Anda terkena sakit flu? Biasanya apabila kita banyak melakukan aktiviti tetapi tanpa rehat dan makanan yang tidak seimbang serta keadaan cuaca yang tidak menentu dapat membuat seseorang akan mudah mendapatkan wabak penyakit flu tersebut. Untuk mengubati penyakit tersebut biasanya doktor akan memberi nasihat dan terapi supaya makan ubat dan masa rehat yang cukup.
Jadi bagaimana pula seorang sahabat atau pendokong Islam boleh terkena Penyakit FLU (Futur, Lesu, Uzlah)? Jawapannya tidak jauh berbeza dengan seroang yang terkena penyakit flu. Adanya beberapa kes tentang aktivis yang terkena penyakit ini yang dulunya sangat aktif di organisasi dakwah kemudian tiba-tiba malas untuk aktif kembali, ada juga yang hanya sekadar untuk menggugurkan kewajipan sebagai pejuang dengan prinsip "Asalkan aku berada di situasi Selesa" atau "Asalkan aku tidak dicatat sebagai negatif dalam struktur organisasi".
Penyebab sakit F L U
Untuk mengetahui seorang sahabat terkena penyakit FLU, maka ada baiknya kita buka semula buku yang menjadi acuan aktivis tahun '90an iaitu "Terapi Mental Aktivis Harakah" tulisan DR. Sayyid Muhammad Nuh. Penyakit Futur ditempatkan pada bab pertama setelah bab pendahuluan mengenai "penyakit-penyakit di tengah jalan." Dua hal utama terjadinya futur adalah berlebih-lebihan dalam beragama dan suka menyendiri atau meninggalkan jamaah.
Terjadinya seorang aktivis berlebih-lebihan dalam beragama disebabkan banyaknya tugas yang ditanggung oleh ikhwah tersebut dan tidak dibantu dalam sebuah pasukan. Nampaknya sudah menjadi suatu kebiasaan atau rahsia umum dikalangan kita bahawa apabila seorang sahabat yang mendapatkan amanah sebagai ketua dalam jabatan struktur organisasi maka biasanya ketua tersebut yang akan dituntut untuk tugas-tugas yang ada dan sahabat yang lain sibuk dengan tugas-tugas luar struktur organisasi.
Dalam keadaan lainnya adalah sahabat itu suka menyendiri atau meninggalkan jamaah, biasanya seorang sahabat lebih suka bersendirian disebabkan tidak lagi merasakan manisnya semangat ukhuwah dalam berjamaah serta tidak merasa adanya semangat ruhiyah ketika melakukan aktiviti ibadah secara bersendirian tanpa dengan jamaah bersamanya. Dalam kesunyian ini, apabila ada saudaranya yang membiarkannya dalam keadaan tersebut, lambat laun pasti akan menjerumuskan aktivis tersebut dalam kelesuan untuk terus beraktiviti dakwah. Beliau akan lebih suka dalam kemanisan beribadah daripada kesusahan aktiviti dakwah secara berjamaah.
Lesu akan menjadi tingkat yang paling merbahaya dalam keadaan futur bagi seorang ikhwah, kerana apabila seorang aktivis sudah mengalami kelesuan biasanya lebih suka untuk Uzlah. Uzlah boleh dijadikan alasan seorang sahabat kerana lebih merasakan manisnya nilai ruhiyah daripada berdakwah ke masyarakat. Ada pula yang beralasan bahawa dengan bergaul dengan manusia dapat menganggu konsentrasi beribadah dengan melupakan pengertian ibadah yang sebenarnya.
Terapi dan Pengubatan Penyakit F L U
Untuk mengubatinya tentu saja yang bersangkutan, mesti dapat memotivasi diri kembali dengan membaca buku-buku yang diperlukan, muhasabah diri pada waktu senggang. Tetapi, selain penyembuhan oleh yang bersangkutan maka keadaan lingkungan yang kondusif dalam proses penyembuhan tersebut. Menjenguk dan memberi buah tangan dari saudaranya boleh menjadi cara untuk mempercepat proses penyembuhan.
Seperti etika dalam menjenguk orang sakit, diusahakan tidak membahas tuntutan tugas dakwah, masalah-masalah dakwah yang mesti diselesaikan, tetapi perbincangan ini dapat diarahkan mengenai perhatian terhadap dirinya, keluarga dan hal-hal lain mengenai kesulitan peribadi kehidupannya dan akan lebih baik bila menawarkan diri untuk membantunya untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapinya.
"Apa khabar anta akhi?" Dah lama tak dengar cerita." Terdengar lebih baik dan manis daripada teguran "Anta pi mana? Sibuk ye!" atau "Lama tak nampak." Kami sahabat-sahabat dalam organisasi kita rindukan dan tertanya-tanya tentang anta!?.
Atau "Sahabat, tugasan yang kelmarin anta dapat tu, bolehkah ana bantu?" juga terasa lebih baik dan melegakannya bila dibandingkan "Macamanalah anta ni, kerja jamaah macam tu pun tak boleh nak buat?". Ucapan-ucapan tersebut kelihatan sederhana tetapi sangat berpengaruh dalam dakwah fardhiyah, anda boleh merujuk dan baca kembali "Sentuhan hati penyeru dakwah, panduan berdakwah syabiah" tulisan Abbas As-Sisi.
Memanusiakan kader dakwah
"Sahabat juga manusia" begitu kadang-kala menjadi sindiran beberapa aktivis dalam satu perbincangan. Bersikaplah secara realistik terhadap keadaan dan situasi saudara kita. Seorang aktivis yang sangat kekurangan dalam sudut ekonomi, keluarga, waktu atau kesihatan tidak pernah kita anggap sebagai suatu masalah, tidak kita perhatikan bahkan tidak memberi pertolongan untuk menyelesaikannya kerana kita menganggap dia adalah kader dakwah yang harus menyelesaikan masalahnya sendiri kerana masalah umat sudah terlalu banyak.
Ungkapan paradigma yang berbunyi "Masalah da'ie bukan masalah umat" seharusnya diubah menjadi "Da'ie adalah sebahagian dari umat dan permasalahan da'ie adalah sebahagian dari permasalahan umat", sehingga dengan demikian, sudah semestinya kita memberi perhatian yang lebih terhadap permasalahan yang dihadapi oleh para kader dakwah kerana mereka adalah penggerak atau penjanakuasa dalam masyarakat. Boleh dibayangkan, bila penjanakuasa penggerak rosak tentu saja tidak akan bergerak dan masyarakat tidak akan berubah kerana nilai-nilai dakwah tidak pernah sampai ke masyarakat.
Sebagaimana dalam kisah Sirah Nabawiyyah, kita akan banyak menemui perhatian lebih Rasulullah terhadap para sahabatnya sebagai penjanakuasa penggerak utama, seperti sebelum solat berjamaah beliau memperhatikan siapa si fulan yang tidak hadir dan bertanyakan tentang keadaannya. Bahkan tidak hanya bertanya tetapi juga berkunjung memberi bantuan. Inilah cara yang diajarkan Rasulullah, seorang Murabbi, tauladan kita semua.
Bahasa Motivasi lebih baik dari bahasa ancaman
Apa yang menyebabkan para ulama kita terus berjuang dan berdakwah serta bersabar dalam medan yang susah pada zaman atau era yang terdahulu? Tentu saja jawapannya adalah untuk menggapai redha-Nya dan dimasukkan dalam jannah-Nya, sebuah tujuan utama dalam mengisi lembaran dakwah di dunia ini. Dengan adanya tujuan dalam diri mereka amka mereka akan mempunyai daya gerak yang luar biasa sebagaimana kualiti perjuangan mereka ini disebutkan dalam QS. Al Anfaal: 65 hingga 66, bahawa nilai mereka boleh mensasar lebih besar 10 kali, 100 kali bahkan 1000 kali.
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ ﴿٦٥﴾ |
الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿٦٦﴾ |
"Wahai Nabi (Muhammad) kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar diantara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang (yang sabar) di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan seribu orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti." "Sekarang Allah telah memudahkan kamu kerana Dia Mengetahui bahawa ada kelemahan padamu. Maka jika diantara kamu ada seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus (orang musuh), dan jika di antara kamu ada seribu orang (yang sabar), nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus ribu orang dengan izin Allah, Allah beserta orang-orang yang sabar."
Sebuah kekuatan yang luar biasa, kekuatan yang melebihi segalanya hingga meruntuhkan rasa takut terhadap ancaman manusia, mereka lebih takut terhadap ancaman Allah SWT, ancaman apabila catatan amal perbuatan yang buruk akan diberikan dari arah belakang manusia. Mereka lebih takut terhadap ancaman tersebut daripada ancaman yang keluar dari seorang manusia.
Motivasi diri itu muncul dari kesedaran mensasarkan kepada tujuan utama, daya gerak akan keluar dengan kekuatan yang luar biasa. Bandingkan dengan orang yang bekerja atas dasar motivasi Allah semata-mata dengan orang yang bekerja atas dasar takut akan ancaman terhadap manusia, manakah yang akan bergerak secara terus menerus dan mempunyai kekuatan yang luar biasa? Pergeseran nilai dakwah ini mulai dirasakan oleh beberapa sahabat, bahasa ancaman mulai terdengar apabila sahabat tidak mencapai sasaran. Ancaman terhadap nilai catatan seorang kader dianggap sebagai sesuatu yang penting bagi perjalanan "karir" kader dakwah tersebut, hingga keadaan tersebut mempengaruhi nilai kerja di medan juang. Kader dakwah akan mengutamakan kerja yang lebih mendekatkan pada jenjang "karir", pemilihan medan juang dakwah pun diperhitungkan. Dalam kiraan beberapa kader, sebuah institusi bukanlah tempat yang latihan acah-acah dan menjanjikan imbuhan dunia semata-mata kerana adanya ganjaran pahala, banyak tugasan operasi atau misi serta visi yang mesti dilakukan dalam memenuhi nilai sasaran, bermula dari mencari dana hingga melakukan kegiatan.
Namun demikian ada pula sahabat yang melihat dari sudut pandangan berbeza, syiar menjadi ladang amal yang luar biasa, nilai keikhlasan dan kesabaran benar-benar menguji, mental diterjah, pemikiran pun akan diajak untuk selalu diasah dan pengorbanan pun akan selalu dituntut. Mereka tidak begitu mempedulikan siapa yang akan melihat kerja juang mereka, walau mereka sudah bekerja secara optimum bahkan hingga ke peringkat maksimum dalam berdakwah tetapi masih sahaja yang disalahkan dalam kerja juang mereka. Mereka yakin bahawa Allah SWT Maha Melihat apa yang dilakukan hamba-Nya, Dia mempunyai catatan tersendiri untuk hamba-hamba-Nya.
Dari segelintir mereka lah, maka dakwah berjalan dengan berbagai program dan kegiatan, tetapi dalam realitinya, dari segelintir ini, satu persatu perlahan mulai terkena penyakit FLU. Banyaknya permasalahan dan tuntutan tugasan, minimumnya perhatian saudaranya serta situasi lingkungan yang tidak sesuai dengan jiwanya membuat daya tahan "iman" seorang aktivis akan dapat ditembus oleh penyakit FLU ini, dari sudut lain rekrutmen pun berjalan lambat yang komitmennya pun masih mesti diuji dalam medan juang dakwah.
Boleh jadi tulisan ini hanyalah salah satu kes yang khusus yang kemudiannya dijadikan kes umum, boleh jadi pula tulisan ini sebuah realiti yang tersembunyi dan menggigit nilai dakwah secara senyap sedikit demi sedikit, seperti kerja anai-anai pada sebuah batang kayu, nampak seperti cantik diluarannya tetapi mulai hilang dalam nilai dalamannya, hanya baik dalam bilangan atau kuantitinya sahaja. Bila mana fenomena ini benar-benar berlaku dan mulai merebak maka mesti kita tangani secara bijaksana dan mulai dicarikan "ubat" yang mujarab serta "doktor" yang berpengalaman.
Semoga Allah SWT memberikan istiqomah serta keikhlasan kepada kita semua dalam melanjutkan warisan risalah dakwah ini dan semoga Allah SWT memberikan kepada kita kemuliaan di sisi-Nya, Amiin.
Engkau merangkak mencari mulia,
Dan orang-orang yang mencarinya berusaha
Sepenuh jiwa menempuh kelelahan
Mereka mengejar mulia hingga
Banyak yang jemu,
Yang akan menemukannya hanya yang
Sungguh-sungguh dan bersabar.
Jangan mengira bahwa mulia adalah kurma
Yang akan kau makan,
Tak akan pernah kau dapatkan mulia
Sebelum pahitnya sabar.
Wallahu'alambishowab